Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

μάθημα 3ο Συναίσθημα εχθρός ή βοηθός ....Θυμός – Τύψεις - Ενοχές



Πως μεταχειρίζομαι τον εαυτό μου όταν μου θυμώσω?
Τον εαυτό μας όταν του θυμώνουμε τον χειριζόμαστε ανάλογα με το επίπεδο της ανασφάλειας που έχουμε. Μπορεί να του στερούμε απολαύσεις, μπορεί ωστόσο να τον κακομεταχειριστούμε με ποτό, με φαί. Επίσης μπορεί να κάνουμε ένα σορό τρύπες, σε αυτιά, μύτη, γλώσσα κλπ ή τατουάζ. Είναι μια μορφή αντίδρασης αυτή η κακομεταχείριση του σώματός μας, ένα ανελέητο μαστίγωμα, γιατί με όλα αυτά αλλάζω την ενέργεια στο σώμα μου και φυσικά ούτε καν ξέρω το γιατί. Μπορεί να επιλέγω την απομόνωση από κάθε τι, αποφεύγοντας τις οικογενειακές χαρές ή κοινωνικές υποχρεώσεις εξηγώντας στον περίγυρο ότι δεν τα μπορώ αυτά. Όμως ο θυμός, μας κάνει να μην τα μπορούμε. Ο θυμός που έχουμε για όλα, αλλά κυρίως για μας τους ίδιους.
Μπορείτε τώρα να αναζητήσετε και να καταγράψετε στο τετράδιο σας το πώς μεταχειρίζεστε τον εαυτό σας όταν του θυμώσετε. Η αλήθεια που θα βγει σιγά -σιγά στην επιφάνεια θα σας δώσει τη γνώση και η γνώση θα σας βοηθήσει για την αντιμετώπιση. Όταν γνωρίζω αντιμετωπίζω καλύτερα και ουσιαστικότερα.
Τι είναι καλύτερο να εκδηλώνω τον θυμό ή να τον καταπιέζω?
Σαφώς και είναι καλύτερο να εκδηλώνω τον θυμό μου. Ο θυμός είναι μια μορφή ένστασης. Είναι μια φυσιολογική λειτουργία, είναι ένα συναίσθημα που υπάρχει. Δεν μπορώ να το αγνοήσω και να πάω παρακάτω.
Τρόποι που μπορώ να διαχειριστώ τον θυμό, χωρίς να πω και να κάνω πράγματα που μετά θα τα μετανιώσω, υπάρχουν. Γιατί αν αφήσω αυτό το «τσουνάμι» του θυμού να βγει έξω από τα δόντια μου, θα τα γκρεμίσει όλα. Συνήθως οι έντονες εκδηλώσεις θυμού, οι εκρήξεις που κάνουμε, λέμε πράγματα που πονάνε πολύ και μετά δεν μαζεύονται. Οπότε σιγά – σιγά αν μάθω να χειρίζομαι τον θυμό, να τον αναγνωρίζω, να του δίνω την ευκαιρία να βγει από μένα, αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε να μην τα «γκρεμίσω» όλα, είναι μορφή υγείας τόσο για μένα όσο και για τις σχέσεις μου.
Ένας τρόπος αντιμετώπισης του θυμού είναι να γράψω την αντίδραση που έχω με κάποιον ή κάποια κατάσταση στο τετράδιο μου. Εκεί μπορώ να εκφραστώ ελεύθερα, να πω ότι θέλω, χωρίς να με ακούει κανείς. Άλλος τρόπος, που τον χρησιμοποιούσα πολύ συχνά, είναι να επιλέξω να βρίσκομαι μέσα στο αυτοκίνητο σταματημένη σε σημείο που δεν με έβλεπε κανείς φανταζόμουν ότι είχα μπροστά μου το άτομο που ήθελα να του φωνάξω και έλεγα ότι ήθελα, όπως ήθελα. Αυτό όμως για να γίνει θα πρέπει να με εκπαιδεύσω ώστε να μη λειτουργώ παρορμητικά όταν παρουσιάζεται ο θυμός. Ένας άλλος τρόπος είναι να στηθώ μπροστά σε έναν καθρέφτη, να φανταστώ μπροστά μου τον άνθρωπο που θέλω να εκτονώσω και να αφήσω τον θυμό μου να εκδηλωθεί, πάλι με ασφάλεια. Όταν βγουν οι βίαιες αντιδράσεις και ηρεμήσω, τότε μπορώ να επιδιώξω με το άτομο που έχω πρόβλημα, να κάνουμε μια συζήτηση, για να του πω για ποιο λόγο θύμωσα. Αν τη στιγμή μου ξεκινήσουμε να συζητάμε με το πρόσωπο αυτό, νιώσουμε πάλι το θυμό να έρχεται ή αρχίζουμε να μετράμε μέχρι το 10 αργά από μέσα μας ή εξηγούμε στον άνθρωπο ότι καλό είναι να αναβάλουμε τη συζήτηση .
Αυτό που χρειάζεται να θυμάσαι είναι ότι δεν είσαι ο μόνος άνθρωπος που θυμώνει. Δεν είσαι ο μόνος άνθρωπος που θεωρεί ότι τον αδίκησαν ή τον αδικούν. Αλλά είναι πολύ όμορφο να μάθω να βγάζω έξω από μένα αυτό το «σκουπίδι» που λέγεται θυμός και να μάθω να τον χειρίζομαι με τέτοιο τρόπο που να μην πληγώνεται κανείς.

Δωροθέα 



Συναίσθημα εχθρός ή βοηθός ....Θυμός – Τύψεις - Ενοχές ( μάθημα 2ο) βρίσκεται στις δημοσιεύσεις στις 24 Αυγούστου.